W porównaniu do dotychczasowych przepisów nowe zmodyfikowały np. mechanizm wyliczania minimalnej sumy gwarancyjnej, obniżając najniższą dopuszczalną sumę z kwoty 18.000 euro do 1.200 euro.
Praktyka pokazała bowiem, że duża grupa biur usług płatniczych prowadzi działalność na stosunkowo niewielką skalę.
Zmiana minimalnej dopuszczalnej sumy gwarancyjnej wymusiła zmianę minimalnej kwoty, o jaką ulega zwiększeniu minimalna suma gwarancyjna za każdy kolejny miesiąc przy umowach ubezpieczenia zawartych na okres dłuższy niż 12 miesięcy - dotychczasową kwotę określoną jako równowartość w złotych 1500 euro zastąpiono równowartością w złotych 100 euro.
Ubezpieczenie obejmuje szkody wyrządzone przez biuro usług płatniczych, jak również osoby nim zarządzające i osoby, którymi posługuje się przy wykonywaniu działalności. Ubezpieczeniem objęta jest również szkoda wyrządzona umyślnie lub w wyniku rażącego niedbalstwa.
Ubezpieczenie obejmuje wszystkie szkody w zakresie, zgłoszone w okresie ubezpieczenia oraz nie później niż 180 dni po upływie tego okresu.
Ubezpieczenie nie obejmuje szkód:
-
polegających na zapłacie kar umownych,
-
powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek, a także aktów terroru.
Podstawa prawna:
-
Rozporządzenia w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia biur usług płatniczych wymaganego w związku z wykonywaniem transakcji płatniczych wynikających z umowy o świadczenie usług płatniczych (Dz. U. 2012 poz. 437)
-
Rozporządzenia w sprawie minimalnej sumy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej wymaganej w związku z wykonywaniem przez biuro usług płatniczych transakcji płatniczych wynikających z umowy o świadczenie usług płatniczych oraz terminu powstania obowiązku zawarcia umowy gwarancji (Dz. U. 2012 poz. 434)
Przemysław Gogojewicz
Specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
www.gogojewicz.com